20.2.14

Ιός: Βία στην άσφαλτο, ε και;

Η ΘΛΙΒΕΡΗ ΠΡΩΤΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΣΤΑ ΤΡΟΧΑΙΑ
Η ιδεολογία του μοιραίου κρύβει τη βία, το έγκλημα και την ατιμωρησία στον βωμό της ασφάλτου και της ταχύτητας. Τα νούμερα (πηγή η Τροχαία) είναι ανακοινωθέντα πολέμου και μάλιστα εμφυλίου.

«Ελεύθερος αφέθηκε ο Χρήστος Πανόπουλος, ιδιοκτήτης της ποδοσφαιρικής ομάδας Skoda Ξάνθης. 33 και 47 ετών ήταν τα δύο (ανώνυμα!) θύματα του τραγικού δυστυχήματος στο οποίο ενεπλάκη. Τα πτώματα των δύο πεζών, διαμελίστηκαν από τη σφοδρή σύγκρουση. Ο ιδιοκτήτης της Skoda αφέθηκε ελεύθερος, όπως προβλέπεται για τις περιπτώσεις των ανθρωποκτονιών εξ αμελείας». Κάπου εδώ θα τελειώσει και το ελάχιστο ενδιαφέρον των ΜΜΕ για τον διαμελισμό των συνανθρώπων μας και όλα θα αφεθούν πλέον στις έρευνες της Τροχαίας, στους εμπειρογνώμονες και στο δραματικό μέλλον που από εδώ και μπρος περιμένει τις οικογένειες των δύο ανθρώπων, στην αναζήτηση απαντήσεων μέσω μακροχρόνιων δικαστικών διαδικασιών, για την τρομερή τους απώλεια.

Τα νούμερα (πηγή η Τροχαία) και σήμερα είναι ανακοινωθέντα πολέμου και μάλιστα εμφυλίου. Το 2013 είχαμε 855 νεκρούς. Από αυτούς οι 295 ήταν οδηγοί δικύκλων και 153 πεζοί που παρασύρθηκαν. Η παράσυρση πεζού και συχνά η εγκατάλειψη μέχρι να παρέλθει το αυτόφωρο δεν αποτελεί είδηση εκτός αν κάποιος επώνυμος εμπλέκεται στο δυστύχημα. Οσο για την κράτηση των ενόχων δεν ξεπερνάει τα λίγα 24ωρα, δηλαδή πολύ λιγότερο από μια τυχαία σύλληψη ενός μετανάστη χωρίς χαρτιά. Ούτε υποχρεωτική ποινή σε κοινωνικό έργο, ούτε στέρηση του διπλώματος, ούτε καμιά ουσιαστική τιμωρία. Ολα πλέον περνάνε στους εμπειρογνώμονες και στις ασφαλιστικές για άγνωστο χρονικό διάστημα. Ενα αόρατο έγκλημα δεν μπορεί να απασχολεί ούτε τα ΜΜΕ εφόσον παραμένει αόρατο και θα παραμένει αόρατο εφόσον κανείς δεν του δίνει σημασία.

Η άγνοια… σκοτώνει!
Ποιος γνωρίζει άραγε τη θέση της Ελλάδας στην παγκόσμια κατάταξη χωρών με βάση τα τροχαία εγκλήματα και ότι από το 1990 έχουμε 40.000 νεκρούς από τροχαία δηλαδή όσοι ήταν οι νεκροί στο Ναγκασάκι ή όσο ο πληθυσμός μιας μικρής πόλης;

Ποιος γνωρίζει ότι αν ζήσει κάποιος πάνω από 30 ημέρες στην εντατική μετά από τροχαίο και πεθάνει για παράδειγμα την 31η ημέρα τότε ο θάνατός του παύει να αποδίδεται σε τροχαίο δυστύχημα; Η μάστιγα που στοιχίζει όχι μόνο κατεστραμμένες ανθρώπινες ζωές αλλά και σε τεράστια σπατάλη χρημάτων των φορολογουμένων (νοσοκομεία, εντατικές, απώλεια παραγωγικού δυναμικού, πρόωρες συντάξεις κ.λπ.) λόγω ανυπαρξίας σοβαρών μέτρων πρόληψης είναι αδιάφορη στην Ελλάδα.

Η ημερίδα που διοργάνωσε ο σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» στο Μουσείο Μπενάκη το Σάββατο 8/2 άφησε άφωνους τους μη υποψιασμένους παρευρισκόμενους. Παρουσιάστηκαν συγκλονιστικά στοιχεία από τους ειδικούς γιατρούς, τους διασώστες και από τους ανθρώπους που δραστηριοποιούνται στον σύλλογο ώστε να αποκτήσει η ελληνική κοινωνία τη γνώση και να περάσει κάποτε και στην πρόληψη. Η ημερίδα ήταν αφιερωμένη στη μνήμη των διασωστών του ΕΚΑΒ Κρήτης, Δημήτρη Βουρβαχάκη και Βαγγέλη Κελλαράκη που έχασαν σε τροχαίο συμβάν τη ζωή τους στις 12/12/2012.

Την ημερίδα άνοιξε ο μηχανικός Φαίδωνας Καρυδάκης που έχασε τον 15χρονο γιο του Σόλωνα σε τροχαίο έγκλημα όταν το παιδί παρασύρθηκε και εγκαταλείφθηκε από οδηγό Ι.Χ.που έτρεχε ιλιγγιωδώς στην Κηφισίας. «Το δύσκολο δεν είναι να καταλάβεις το μέγεθος. Το δύσκολο είναι να καταλάβεις γιατί το αγνοούμε, γιατί το κρύβουμε, γιατί δεν το αντιμετωπίζουμε, γιατί δεν το προλαβαίνουμε», είπε ο κ. Καρυδάκης και συμπλήρωσε «τότε, πριν από 4 χρόνια έξω από την εντατική άκουσα έναν πολίτη να ρωτάει τον γιατρό τι θα έπρεπε να προσέχει με τη γρίπη των πτηνών και το εμβόλιο. Και ο γιατρός τού έδωσε την αφοπλιστική απάντηση: Να προσέχετε φυσικά τα αυτοκίνητα!»

Η διεθνής Δεκαετία Δράσης
2001-2010, Ευρωπαϊκή Δεκαετία Δράσης γΟ Αλέξης Μπένος, καθηγητής Υγιεινής, Κοινωνικής Ιατρικής & Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ΑΠΘ παρουσίασε την παγκόσμια έκθεση για την οδική ασφάλεια. Ο ΟΗΕ και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αποφάσισαν το 2010 να καλέσουν όλα τα κράτη-μέλη σε μια Δεκαετία Δράσης για την οδική ασφάλεια (2011-2020).

Σήμερα 4 χρόνια μετά:

  1. 88 χώρες μείωσαν τους θανάτους
  2. 28 χώρες έχουν ολοκληρωμένη νομοθεσία που καλύπτει τους 5 παράγοντες κινδύνου (ζώνες, κράνος, ταχύτητα, αλκοόλ, παιδικά καθίσματα)
  3. 59 χώρες έχουν θεσπίσει όριο ταχύτητας μέσα στις πόλεις
  4. 111 χώρες έχουν ενιαίο τηλεφωνικό αριθμό για τα επείγοντα
  5. 59 χώρες έχουν υπηρεσία ασθενοφόρων ικανή να μεταφέρει πάνω από το 75% των τραυματιών ενώ κάτω από το 50% των νοσηλευτών και των γιατρών είναι εκπαιδευμένοι στην επείγουσα βοήθεια.
  6. Μόνο το 17% των χωρών έχουν συνδυασμό βάσεων δεδομένων πέρα από τα στοιχεία της Τροχαίας.
  7. Τα μισά θύματα της ασφάλτου ανήκουν σε ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες, οδηγοί δικύκλων). Οι περισσότεροι θάνατοι παρατηρούνται σε χώρες μεσαίων εισοδημάτων. Το ανατριχιαστικό στοιχείο που προέκυψε από τη διεθνή μελέτη είναι ότι σε κάθε ένα πρόσωπο που πεθαίνει αντιστοιχούν 20 τραυματίες, ενώ ο ένας θα ζήσει με μόνιμη αναπηρία.


Οι συστάσεις του ΟΗΕ και του ΠΟΥ για πολλές χώρες παραμένουν κενό γράμμα:

  • -Εφαρμογή μιας αυστηρής νομοθεσίας για την οδική ασφάλεια που πρέπει να συνοδεύεται από την κοινωνική επαγρύπνηση.
  • -Περιορισμό των θανάτων από τροχαία με έμφαση στις ανάγκες των πεζών, των ποδηλατών και των μοτοσικλετιστών.
  • -Ασφαλέστερες υποδομές, crash tests με ενιαία κριτήρια, και βελτίωση της μετά την σύγκρουση φροντίδα και τις βάσεις δεδομένων για την οδική ασφάλεια.


2001-2010, Ευρωπαϊκή Δεκαετία Δράσης γ…και η εφαρμογή στην Ελλάδα
Τα πράγματα ξεφεύγουν εντελώς στην αποτύπωση της ελληνικής πραγματικότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο γιατρός Γιώργος Κουβίδης και ιδρυτικό μέλος του SOSTE. «Η Ελλάδα είναι αδιαφιλονίκητη πρωτοπόρος στο τροχαίο τραύμα». Ανάμεσα στις χώρες και στην προσπάθειά τους να μειώσουν τους θανάτους από τροχαία στη δεκαετία δράσης που διανύουμε η Ελλάδα κατέχει μία από τις τελευταίες θέσεις. Η Ελλάδα είναι σήμερα ΚΑΤΩ από τον μέσο όρο μείωσης θανάτων στην Ευρώπη, ενώ το 2010 ήταν στη χειρότερη θέση πανευρωπαϊκά. «Κυκλοφορώ στην Ελλάδα σημαίνει: Διπλάσια πιθανότητα θανάτου στο οδικό δίκτυο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο».

Διαβάστε τη συνέχεια του κειμένου >>>>>>>>>

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.